0

Vans Sidewall Collection | Interview med Henry Davies

Rezet Store introducerer den historiske Vans Anaheim Factory kollektion



For Vans entusiaster er ventetiden på denne sæsons eftertragtede Vans Anaheim Factory kollektion med Sidewall prints nu forbi. Vans fejrer nemlig sit 55-års jubilæum med en hyldes til deres Anaheim fabrik, hvor en genudgivelse af grafikken på datidens Authentic såler, er med til at ære skaterkulturen fra begyndelsen af deres historie.
 
Den nye Vans Anaheim Factory Sidewall pack indeholder originale farver, men kommer med en opdateret komfort takket være OrthoLite foret, og naturligvis med de kreative motiver på sålen, som går helt tilbage til 70'erne og 80'erne. Med lanceringen af den farverige Vans Anaheim Factory kollektion, bestående af fire forskellige Authentic 44 styles, fik vi sat et eksklusivt interview op med selveste Henry Davies omkring Vans’ generelle historie og hans personlige forhold til de ikoniske sko.
LÆS INTERVIEWET NEDENFOR
Australske Henry Davies har samlet på vintage Vans i flere årtier, som han blandt andet sælger fra sin butik Pillowheat i London. Er der nogen, som ved noget om Vans, er det ham, da hans imponerende samling endda overgår Vans eget arkiv. Henry Davies er Vans-entusiast og connoisseur ind til benet, og hans begejstring for det amerikanske brand skinner i den grad igennem i interviewet.
Q: Hvilken betydning har sidewall-printet fra 70’erne og 80’erne haft for dig?

A: De har haft en stor betydning for mig. Den måde historien udfoldede sig på, hvor Vans lavede en simpel dæksko, som de kun kunne ændre farven på den, for at gøre skoen anderledes, til da side-wall blev introduceret, hvor der blev tilføjet et nyt element, som gjorde det muligt for Vans at adskille sig markant fra andre brands. Det tog den simple sko til et nyt niveau, hvor der var plads til kreativitet. Nu når jeg tænker over det, var det ligesom et reklamebanner på skoene, som pludselig blev til markedsføring. Det er ret sejt.
Q: Angående de specifikke sidewall prints – du har både dem med skiløberen og en generel hyldest til sport – kan du fortælle om det?

A: Vans var banebrydende med sine speciallavede sko siden 1966, som man selv kunne individualisere. Ingen andre havde det som koncept i 1966, så det var revolutionerende. Andre brands begyndte først på det for 5-10 år siden, men Vans gjorde det for 55 år siden. Side-wall var en betydningsfuld tilføjelse i processen med at personliggøre sine Vans sko. Det startede, da Van Doren familien fra Vans bemærkede, at unge mennesker tegnede på sine sko, når de var ved at være slidt ned. Det var egentligt ikke en marketing genistreg.
 
De unge mennesker tegnede tern og andet på sine sko, som Van Doren udviklede et koncept ud fra, hvor man kunne gå ind i Vans butikken og få udleveret et stykke papir med en side-wall. De unge tog papiret med hjem og tegnede regnbuer, enhjørninger, stjerne, hjerter eller hvad det end måtte være, og så kom de tilbage til butikken for at indsende deres designs, hvilket gav Vans et overblik over hvilke motiver, der var de mest populære. På den måde lavede Vans en form for gratis markedsanalyse, hvor de fik et indblik i de unges fantasi, som kunne gøres til virkelighed.
 
Herefter udvalgte Vans hvilke side-wall prints, de ville tilbyde kunderne at vælge imellem i individualiseringsprocessen. Kunderne kunne desuden selv vælge farve på overdelen, hvilket var endnu et element, der fremhævede skoene. Der var ingen grænse for, hvad man kunne skabe af sko, for det hele handlede om kreativitet og tilpasning til kundens behov. Vans er kendt for sine skakternede kanvasoverdele, men de printede rent faktisk på side-wall’en før, at de printede på overdelen. I begyndelsen var kanvas overdelen ensfarvet, for det var først senere, at Van Doren familien tænkte, at hvis man kunne printe på gummikanten, så kunne man også printe på overdelen. Og dér blev det vildt.
Q: Kan du fortælle noget omkring historien om Anaheim fabrikken?

A: Vans startede i det sydlige Californien i Anaheim, og fabrikken lå der til omkring 1984. Der opstod brand, og de var derfor nødt til at flytte fabrikken, men den forblev i det sydlige Californien indtil midten af 90'erne. Herefter flyttede produktionen til Kina og Korea. De første 30 år af Vans’ historie, blev der produceret sko på stedet, hvilket også var en af de ting, der var banebrydende omkring Vans – som tilføjelse til individualisering af sko - nemlig levering direkte fra produktion til kunde.
 
De ville gerne skære mellemled fra, så de ikke både skulle producere, sælge til en detailhandler, som så ville tage profit og sælge skoene videre. Derfor lavede de fabrikken, hvor alt kunne foregå under samme tag lige fra produktion til pakning og til sidst salget i butikken. De lavede skoene ude bagved, og man kunne vitterligt komme ind i butikken, vælge farve og side-wall, og skoene ville være klar til dig dagen efter.

 

 

Q: Er der nogle milepæle omkring side-wall historien, man ikke kan komme udenom?

A: Den nye Side-wall kollektionen er inspireret af Anaheim fabrikken. Begyndelsen på fabrikken er vigtig, hvor der var produktion og butik under ét tag. I de sidste fem år er denne Anaheim kollektion det største skridt på vejen mod en mere raffineret og sexet silhuet, som appellerer til old-school entusiasten. Det næste step er forhåbentligt, at de kan beholde kvaliteten som på de helt gamle klassikere.
 
Vans startede med at lave klassiske kanvas sko, og de lavede ikke skatersko før 1976, hvor skatere lige så stille begyndte at bære dem fordi, at de var slidstærke, billige og så cool ud, og af den grund gik det tilfældigt til uden direkte markedsføring. Van Doren familien bemærkede alle de unge mennesker, som startede med at bære dem og tænkte, at de måske skulle begynde at sælge dem som skatersko, og dét ændrede det hele.
Den nye Side-wall kollektion er tilgængelig nu, online på rezetstore.dk. Se udvalget lige nedenfor. 
alt
alt
alt

Kunne du lide artiklen?

Del historien med dine venner!